Aielo de malferit

Aielo de Malferit

Aielo de malferit capital cultural

Del 14 al 24 de març de 1963 es va celebrar a Aielo la “Santa Misión”, l’acte de cloenda va ser la pujada d’una gran Creu al cim de la Serratella. Media 11 metres i pesava aproximadament 2.000 k estava feta de pi. Els homes la pujaren al muscle i les dones carregaren poals d’aigua per a fer els algeps necessaris per obrar-la. Una vegada col·locada a la carena de la serra, la gent va baixar al poble en processó amb fanals encesos

Des de març de 2013 Aielo té una creu al cim de la Serratella ocupant el lloc d’aquella que va ser col·locada just ara fa 50 anys i que era punt de referència, aquella que tothom veia en alçar el cap i mirar cap a la muntanya.

Ruta senderistica: Creu serratella i coves de l'Ombria

Per iniciativa d’un grup de gent, “amics de la Creu”, s’ha feu una nova creu substituta de l’antiga i a més a més s’ha creat una nova ruta senderista, aprofitant trams antics que s’han restaurat, i que transcorre per un entorn i paratge molt apreciat per la gent d’Aielo.

La ruta comença al Mirador del Clariano o antiga fàbrica Alcoholera, continuarem cap al Portal del Carmen i Safareig, baixant per la costera camí de la Font d’Allà Baix i “Central Hidroeléctrica Ayelense”. Creuarem el Pont de l’Horta Vella, i ens dirigirem cap a munt, camí de la creu.

Des de la carena de la serra on està situada la nova Creu, divisem el terme d’Aielo i part de la Vall d’Albaida.

Baixant bordejant el barranc, continuem, ruta cap al Pont de l’Arcà, el creuarem i agafarem senda, esta vegada, per la serra de l’Ombria. Continuant la ruta, ens dirigirem cap a la cova Blanca, després visitarem la Cova la Fos, des d’on podem gaudir de les vistes de l’assut, el molí Batà i el traçat de la Sèquia Ampla.

Continuarem l’ascens cap al Tambulló de les Mentires, admirarem la flora i fauna que ens envolta i la panoràmica del vall on esta enclavat el poble. La baixada per senda de la serra, ens conduirà fins el camí de l’Ombria, passant pel barranc de Joncar contemplarem els cultius d’horta i secà.

Un poc abans de la Barceloneta, trenquem a la dreta per un camí de ferradura, el qual ens dura a la part de dalt de la Central de la Llum, pel costat de l’antic edifici, baixarem a la façana principal, on després, d’una bona caminada refrescarem amb l’aigua fresca que mana de la font d’Allà Baix.